Crappy new year

Gott nytt år på er alla!!

Familjen hade en lyckad nyårsafton hemma hos familjen Gustavsson. Vi stod för förrätten och godiset till kvällen. Marlene och Jonas gjorde en riktigt smarrig middag samt efterrrätt. Vi åt så det nästan stod ut genom öronen på oss alla. Vi tände tomtebloss som hängde från taklampan till barnens stora förtjusning. 
 
Vi satt allesammans bänkade och såg Grevinan och betjänten som är en självklar tradition. Isac skrattade och tyckte att gubben var tossig :)
Barnen somnade lagom till Bingon började. Förutom Isac men han hade sitt spel med sig och roade sig själv med det undertiden vi kryssade i våra bingolotter. 
 
Jag vann 500 kr, inte illa med tanke på att jag som högst har vunnit en ny lott under hela mitt liv.
 
Klockan slog 00.00 och vi gick ut och ställde oss och skålade in det nya året i Marlene och Jonas trädgård.
Där såg vi många fina raketer. Isac var lite rädd för dom så han satt innaför trädgårdsdörren och tittade. Jag, Marlene och Ola turades om att sitta hos honom. Vi fick även turas om att kolla till bebisarna som låg och sov gott och lilla Yoda som är så rädd för smällare. Nyårsafton är inte hans dag på året.
När vi skulle gå hem strax efter 12 slaget så ville inte alls Yoda följa med. Han vände vid Marlenes port och skulle springa in igen. Stackars vovve. 
 
Tack kära vänner för en trevlig nyårsafton!! ♥
 
När jag vaknade på nyårsdagen kände jag mig konstigt tjock i halsen. Olas morbror Micke skulle komma på kaffe men jag kände på mig att något var på gång och ville inte smitta någon.
Ola och jag hjälptes åt att slänga ut granen. Sen var ju denna svensken igång. Hela julen åkte ut. Brukar den alltid göra direkt efter nyår här hemma men jag mådde ju inte riktigt bra. Jag hann bli färdig. Ola tog Julia med sig och åkte hem till Micke och Tessan. 
 
Efter en dusch bäddade jag ner mig på soffan och började frysa något fruktansvärt. Två filtar hjälpte inte och Isac kröp ner hos mig och lånade även ut sin snutte. Isac; "jag tar hand om dig mamma". Sötaste unge! ♥
 
När Ola kom hem på kvällen hade han alvedon med sig. Då var jag riktigt dålig. Hög feber och ont i halsen. Jag fick i mig alvedon men den hjälpte inte mycket. Följande natt fick jag så hög feber så jag kräkte.
Så har det hållt på fram tills idag. Idag vaknade jag och kände mig feberfri. Nu har jag istället fullt med slem och är dunderförkyld. Fortfarande ont i halsen.
 
Mitt i allt elände började min bröstmjölk att sina. Julia helammas ju inte längre utan äter sig mätt på mycket annat. Men amningen har vi ju kvar mest på kvällen och natten. Jag tycker att den är viktig som ett bra skydd under vintern. Det är mysigt, hon är ju min lilla bebis och det är vår magiska mysstund tillsammans. 
Men mjölken vägrade rinna till! Med det och den höga febern som vägrade gå ner så ringde jag till sjukvårdsrådgivningen på torsdagskvällen. Sjuksköterskan jag fick pratat med sa åt mig att ta ipren istället. Det har jag ju undvikit eftersom alvedon är bättre för ammande. Men hon tyckte att jag skulle ta det iaf. Hon ville få ner min feber och risken för att det skulle göra Julia illa var så liten.
 
När jag berättade om min sorg ang mjölken så sa hon att jag inte skulle vara ledsen. Jag hade ju ammat henne i 6 ½ månad. Julia var nöjd med annan mat. Men det svaret var jag inte nöjd med, jag ville ha tillbaka mjölken!!
Febern tar all vätska du har sa hon. När du är så här sjuk så kan det störa signalen från hjärnan som styr utdrivningsprocessen. Om det inte hjälper att få ner febern och dricka mycket så skulle jag ringa till vårdcentralen nästa morgon och få utskrivet ett hormon som kan hjälpa mig att få igång det igen. Jag var iaf villig att prova allt!! Så här kunde inte amningen sluta!!
 
Så långt gick det aldrig. Än finns det mjölk kvar i denna kon. Det fixade jag och Julia!! Men det har runnit några tårar här på kvällarna när Ola har tagit Julia från min famn för att ge henne gröt istället. Kände mig så ynklig och mannen har fått sitta och trösta mig. 
 
Detta har varit en pärs och än är det inte över!! Vilken bra start på detta året. Övriga i familjen har klarat sig så här långt iaf. Ola har varit helt fantastisk. Sprungit med varma koppen, te, termometer, papper, vatten, kex, vicks, nässprej, värktabletter, kall handduk till pannan och filtar mm. Även tagit hand om hemmet och barnen. 
Han stannade hemma från jobb i torsdags och jobbade hemifrån istället så han kunde ta hand om barnen. Igår hade han semester. Tur var det, jag kunde inte ens ta hand om mig själv. 
Även ett stort tack till er som har ringt för att kolla läget! ♥
 
Idag har Ola och Isac åkt till Trelleborg för att leka med kusinerna. Isac har tjatat så efter Linus och Albin. De behövde komma hemifrån. Tack vare min influensa så har vi fått ställa in en lekdag med familjen Glans och även en ev lekdag med familjen Nilsson. Sandra hörde av sig igår och ville komma hit och idag knackade grannen på och ville att vi skulle komma över på en kopp kaffe. Så mycket skoj vi har missat :(
 
Jaja, det finns ju gott om dagar kvar på detta nya året! Nu ligger jag nerbäddad i soffan med min dotter. Har en flaska vatten framför mig och en påse vicks. Nu fattas bara en riktigt bra film!!
 
Syskonen glada att vara tillsammans igen efter många dagar ifrån varandra i mellandagarna. 
 
 Julia nyårsafton
 
 Isac nyårsafton 
 
 Bild som min man har taigt på sin ynkliga fru.
"Bra att ha bild", plockas fram för att påminna sig själv när man piper över småsaker i framtiden.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0