Jullov!

Vi fick en härlig helg förra helgen! Vi hade fredagsmys i vanlig ordning och på lördag morgonen ringde klockan för att vi skulle få ut så mycket som möjligt av dagen. Det blev en extra smaskig frukost som vi alltid ordnar de helger då vi alla är hemma samtidigt.
 
Efter frukosten packade vi in oss i bilen och åkte iväg. Första stoppet blev Toys`r us. Där fick Isac kika närmare på julklappen han hade pekat ut hemma i leksakskatalogen. Den var precis så som han trodde att den skulle vara och även efter en hel runda i butiken så kunde han inte tänka sig att önska sig något annat än den av tomten. 
Han fick med lite hjälp skriva ner leksaken på en lapp och skriva under med sitt namn. Sen postade vi lappen till tomten. Jag och barnen gick ut och satte oss i bilen. Pappa skulle bara "gå och kissa" men istället gick han in i butiken och handlade Isacs julklapp. Nu är alla julklappar klara och det är så skönt! Det är inte många julklappar som vi har köpt ute i butik. Jag avskyr stress och trängsel och handlar mycket hellre via nätet.
Det är smidigt och bekvämt samt man har bättre koll på hur mycket man spenderar. Det är också spännande när det kommer paket med posten. Fast man vet vad det är och fast det inte är till en själv så är det roligt att öppna dom. När barnens julkappar som var beställda från Disney Store kom så kände jag mig som en unge. Deras förpackning och allt kring den fick verkligen fram den rätta barnsliga julkänslan. Underbart! ♥
Hela lördag eftermiddagen spenderade vi inne på äventyrsbadet i Eslöv. Vi hade så roligt där och Julia tjatar fortfarande om att få åka dit igen. Julia; "åka banan mamma, wieeeee". Haha gullunge! Hon menar när jag och hon åkte i forsen tillsammans :) ♥
Helst av allt hade hon velat följa med pappa och Isac upp i dom värsta åken men det är hon på tok för liten för ännu. Hon är precis som Isac helt tokig i vatten. 
 
Lördag kväll fick Isac stanna uppe lite längre. Efter att Julia hade nattats tog vi fram chips och dippa sen såg vi ensam hemma 2 och The Santa Clause med Tim Allen. Klassiska julfilmer man själv såg när man va barn.  
 
Söndagen hade vi sovmorgon alla utom pappa. Han var uppe på vinden och monterade fast spotlights i undertaket som nu lyser upp husfasaden. Det blev kanonfint!! Söndag eftermiddag var vi inne hos grannen och fikade tillsammans med vänner. Barnen lekte fint och det blev några väldigt trevliga timmar. 
När vi kom in sen fortsatte Isac och Julia sin lek och jag och mannen satte oss och skrev alla julkorten.
Ett bra avslut på 3:e advent. 
 
Natten mellan söndag och måndag var mindre trevlig. Julia kom in till oss i vanlig ordning.
Runt 03.00 vaknade hon upp igen och kräkte ner hela vår säng. Som väntat eftersom det har gått runt på dagis :( Vi fick duscha av vår ledsna tös och renbäddat hela vår säng. När vi väl var nerbäddade igen så kräkte hon ner allt en gång till. Missade både kräkspannen och plastfrotèn som vi hade lagt ut. Suck, det var till att göra om hela proceduren en gång till. Det blev inte mycket sömn resten av natten. Måndag morgon skulle jag befinna mig hos tingsrätten i Malmö angående stölden på vår resa till London. Jag lyckades ringa och ordna så jag kunde delta på telefon. 
 
Måndag eftermiddag kräkte Julia för sista gången. Vi hade stortvätt av allt i hela huset. Allt som hon hade varit nära tvättades i 90 grader. Handtag mm tvättades över med klorin. Ingen vågade lämna huset. Av tidigare erfaranhet så har ju hela familjen oundvikligt blivit sjuka. Isac fick bli hemma från skolan isolerad på sitt rum. Mannen var inte välkommen till jobb utan fick jobba hemifrån. Ingen vill ju bli sjuk så här nära jul och inte vill vi heller riskera att smitta någon. Skulle kunna strypa dom som släpper iväg sina ungar innan den rätta tiden efter en kräksjuka har gått. De är deras fel alla vi andra blir sjuka också!
 
Det blev några långa följande dygn. Man gick bara och kände efter hela tiden och både jag och mannen inbillade oss att vi mådde illa. Julia fick snabbt tillbaka aptitien och har sedan i måndags mått helt ok.
Trött och gnällig och en aning kräsen med maten och då och då kniper det i magen :(
Idag är det fredag och ingen av oss andra har insjuknat. Så nu har vi slutat känna efter och livet har gått tillbaka till det vanliga. 
 
Isac har varit i skolan de här sista dagarna och mannen fick återvända till arbetet. Men idag börjar både Isacs jullov och mannens julsemester. Jag och Julia snubblade på mållinjen. Vi skulle ha jobbat och varit på dagis mån-ons och sen börjat vår julledighet men så blev det inte. Jag fick vabba med henne mina sista två nätter. Det känns alltid tråkigt när man inte får gå med flaggan i topp till sin långledighet men det är ju inget man kan göra något åt. Vi får istället vara glada om vi alla är friska när tomten kommer! 
 
Ikväll är det dags för fredagsmys igen. Jag och Julia har varit och handlat tacoskal till kvällsmaten. 
Jag och sonen är taggade inför imorgon! För att fira in hans jullov så ska morsan bjuda honom på bio!
Älskade Isac har sitt första jullov ♥ Tack och lov så blev han aldrig sjuk och kunde vara med på skolans julfest och på skolavslutningen idag. Alla eleverna har gått fackeltåg genom byn, lekt lekar och ätit tomtegröt. 
 
Fredagsmys förra fredagen ♥
 
Jag barnen och Sam 3:e advent 2015 ♥
 
 Familjen Haraldssons tomtenisse ♥
 
 Mitt avslut på 3:e advent, lugnet före stormen. Samma natt blev dottern kräksjuk :(
 
 Sam hade aldrig kunnat flytta till en bostad utan en kamin. Här ligger han dag ut och dag in!
Tur att husse är lika frusen och fyller vedboden till max varje år :)
 
 Kräksjuka Julia fick ligga på en madrass i vardagsrummet och titta på barnprogram ♥
Aldrig vänjer man sig vid sjukstuga eller att se sina barn sjuka, det är hemskt!
 
 Finaste lilla Julia, så skönt att se dig på benen igen ♥
 
 Så här ser huset ut nu med fasadbelysningen! Min man han kan ♥
 
 Är det fel att ha samma lista som vuxen? Hihi! Älskar julen!!!
 
Allt på listan kan vi bocka av, allt utom det som inte går att styra över dvs snö! *önska kan man*
Nu börjar nedräkningen till jul. Inget fix har vi kvar utan vi ska bara njuta från och med nu!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0