Välkommen hem Sam!

Igår när jag kom hem efter min andra natt på jobbet så hade jag frukostbullar med mig hem. Det blev uppskattat av familjen. De fick stiga upp till ett dukat bord med tända ljus och goda pålägg. Jag brukar när jag kommer hem slänga i mig en macka, duscha och sen gå och lägga mig. Så blev det inte igår. Jag åt frukost tillsammans med familjen, duschade och hjälpte till att klä barnen och bädda sängarna. 
 
Det var inte lönt för mig att gå och lägga mig. Vi skulle iväg på ärenden hela dagen. Det är inget jag rekommenderar att hålla sig vaken så länge och jag skulle aldrig göra om det. Igår var det helt enkelt bara värt det och det hjälpte ju att veta att två veckors semester väntade. 
 
På förmiddagen styrde vi mot Lund. Där mötte vi upp ett par som skulle köpa vår gamla hamsterbur.
Vidare körde vi till Hööks där min lillasyster jobbar. Hon stod och slet i kassan när vi steg in hela familjen.
När hon sen fick tid över till oss hjälpte hon oss att välja ut hundbur, matskålar, leksak och hundgodis till lilla Sam. Det var nämligen dags för den stora dagen. Vi skulle åka och hämta Sam!! 
Vi tackade och sa adjö till Jessie som önskade oss lycka till. 
 
Vi körde vidare till Löddeköpinge där vi stannade till vid Burger King och käkade lunch. Barnen hade en trevlig stund där med lek och ballonger mm.
 
Efter lunchen körde vi till Sams kennel/uppfödare. Mannen och barnen väntade i bilen. Julia hade somnat och jag ville ha lugn och ro omkring mig vid alla viktiga papper som köpeavtal mm. Valpen vi hade tingat visade sig ha en anmärkning, ett bettfel. Jag hade blivit informerad om detta på telefon tidigare i veckan efter veterinärbesiktningen. Det störde mig lite men felet skulle inte vara så stort. Inget hunden skulle lida av så uppfödaren skulle dra av en viss procent av priset. Trots detta har det legat och stört mina tankar hela tiden sen jag fick det där samtalet. Inte för at jag håller på med avel eller utställning men jag vill kunna om jag vill. Jag tycker inte om tanken att hunden köps för så mycket pengar och inte är perfekt. Perfekt låter hemskt, det är en fin hund trots bettfelet men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
 
Jag tittade på valpen hos uppfödaren och vi började skriva papper på allt. När jag sen tog mig en närmare titt på valpen och öppnade hans mun ordentligt så såg bettet inte alls bra ut. Jag tyckte att underkäkens tänder låg på tok för nära gommen i överkäken. Bettfel är inget problem så länge tänderna inte kommer till och trycker på något tandkött eller liknande. Det kan hunden på besvär av längre fram. Jag började ångra mitt köp och bad om att få byta till en annan valp om det var möjligt. Som tur var hade hon en hane kvar sen en annan köpare hade ändrat sig till en tik. Hon gick och hämtade den andra valpen och han såg superfin ut. Lite ljusare i färgen men fortfarande beige och med vita tassar och vit svanstip. Den finaste valpen hon hade i kullen. Vi skrev ett nytt kontrak och det blev den valpen istället. Helt utan anmärkningar och till fullt pris. Vilken lättnad. Och vilken tur att hon hade honom kvar så jag kunde byta. Annars hade det varit en sorlig dag att åka hem efter all denna förväntan utan någon valp. Jag hade aldrig köpt den andra valpen med det bettfelet. 
 
Sam satt tyst och fint i mitt knä hela vägen hem. Hemma sov han mest hela kvällen. Vi bäddade till honom i hundburen/transportväskan. Den är stor för honom och den står öppen så han kan gå ut och in som han vill. Det är hans lilla hörna och där han kan sova och få vara ifred. Innan Isac gick och la sig vaknade Sam och kom ut och lekte och kelade lite. Sam sov gott hela natten inne hos oss. Han vaknade vid något tillfälle och var lite orolig men stack jag ner handen och klappade honom lite så blev han lugn och somnade om direkt igen. Tacksamt eftersom jag verkligen behövde sova ut efter att ha hållt mig vaken i över ett dygn. 
 
Hela förmiddagen idag har Sam sovit. Framåt lunchtid vaknade han till och har varit vaken i par timmar nu och busat. Kissat och bajsat ute har han också gjort. Duktig vovve! Än så länge är det inte mycket jag har behövt torka upp efter honom. Lilla Sam fyser när han är ute. Det är omöjligt att hitta hundtäcke i så liten storlek. Jag funderar på att leta upp en gammal strumpa och klippa hål i den. Bättre det än inget om han nu fryser så mycket. När han sen har vuxit till sig får vi gå och köpa ett riktigt hundtäcke till honom. 
 
Idag har jag även suttit och fyllt i blanketterna till jordbruksverket och svenska kennelklubben. Han har från och med idag även en gällande veterinär och livförsäkring. Skönt!!
 
Det är mycket tråkigt väder ute. Inget vidare att stå ute i och vänta på resultat från Sam hihi. Har levt med hund i många år och då vill det till att man står ut med alla väderlekar. Men just nu är det ovanligt mycket springande där ute bland regndropparna. 
 
Nu blir det en kopp kaffe i soffan tillsammans med ungar och hundar. Om ett par timmar kommer mannen hem och jag undrar om inte vi ska börja måla prinsessans rum idag? 
 
Jag känner mig så himla lyckligt lottad som har denna stora härliga familj ♥
 
Årets första tulpaner här hemma. Nu känns det som vår här inne iaf ;)
 
Isac inviger hulken pyjamasen han fick av morfar i julklapp :)
 
 Prinsessan firar Sams inflyttningsdag inne på BK.
 
 Det gör även prins Isac :)
 
 Lille Sam på väg hem i bilen. 
 
 Halsbandet blir till att växa i, som det ser ut nu lär det dröja innan det passar. 
Jag får nog försöka hitta Yatzys gamla kattungehalsband till Sam :)
 
 Yoda hälsar på Sam, han har verkligen tagit emot sin nya kompis mycket bra. 
 
 Puss puss husse!
 
 En trött men salig nybliven matte tillsammans med Sam och lillhusse Isac.
 
Nytagen bild på Sam ♥ 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0