Äntligen helg!

I söndags var vi på bio hela familjen och såg den gode dinosaurien. Olas kollega och hans familj var också där. Vi satt inte bredvid varandra i salongen men vi umgicks lite innan då vi tillsammans gick och handlade godis mm till föreställningen. Isac som är mycket bra vän med deras tös blev väldigt glad över att träffa henne även om det bara var för en kort stund.
 
Det var inte första gången för Julia på bion men det var första gången hon fick se en långfilm. Det gick bra även om hon hade mer fokus på popcornen än på filmen. Julia har inga problem att se en långfilm hemma men det ska helst vara en hon har sett innan och kan utantill. När det är en ny film kan hon visa sig intresserad till en början men ser sällan klart hela. Så var det lite nu också. Det var spännande till en början, hon tittade med stora ögon filmen men mot slutet hade hon lite myror i brallan.
Filmen fick bra betyg av Isac, han skrattade flera gånger så det hördes över hela salongen :) Även jag och mannen tyckte bra om filmen. Man blir aldrig för gammal för att se Disneyfilmer! Detta var första gången vi gick hela familjen tillsammans på bio. Innan har det alltid varit jag och mannen, jag och barnen eller mannen med barnen. Hur mysigt det än är med små bebisar så börjar vi se många fördelar med att barnen blir större. Det är så mycket mer vi kan göra tillsammans och saker och ting som blir enklare.
 
I måndags var jag ledig. Klockan ringde iaf på morgonen och jag och Julia var uppe och åt frukost ovanligt tidigt för att vara på en ledig dag. Klockan 09.00 befann vi oss hos veterinären med lilla Sam. Han skulle få sin 1 års vaccination. Stackarn tyckte inte alls om det och vilket sett att fira sin "har bott hos oss i ett helt år`s dag".
Det känns som det var igår vi åkte och hämtade det lilla livet. Samtidigt kan man inte minnas ett liv utan honom i familjen. Han blev snabbt en av oss älskade Sam ♥
Sam väger nu 1,3 kg, det är minsann en liten rackare! Fullt frisk och allt såg bra ut och det är det viktigaste.
Han passar bra in i sällskapet, familjen spinkisar. Det är bara Julia som har sitt goa babyfluff kvar ♥
Till våren ska jag ringa veterinären igen och få utskrivet en särskild tablett mot fästingar. Jag vägrar använda frontline på Sam igen. Han blev så kass i magen av det medlet förra sommaren. Nu verkar vi tillsammans med veterinären ha hittat ett bättre alternativ. Håller tummarna för det!  
 
Hemma igen så fick vi sällskap till lunch. Min barndomsvän som bor uppe i Göteborg kom för att hälsa på oss. Det är inte ofta vi ses och det var så roligt att träffa henne och barnen. Barnen hade vuxit så otroligt mycket.
Det händer en hel del mellan gångerna vi ses. Klockan 13.00 var jag och Julia på skolan och hämtade Isac. Marlene körde och handlade fika undertiden. Isac sa på vägen hem; "det var längesedan jag träffade tant Marlene". De stannade till sent på eftermiddagen. Vi vinkade sen av våra vänner och la en önskan om att de ska flytta tillbaka ner till oss ;) ♥
 
Ola kom hem tidigt samma måndag för att hämta Isac. Hans simskola är numera på måndagarna. Det var precis vi fick en plats till honom där. Tiderna går åt så fort. Tyvärr fick vi ta en mindre passade tid men det viktigaste är att Isac får fortsätta med det han tycker är roligt. Ola som vanligtvis slutar 16.30 på jobbet får gå redan 15.00 för att vi ska få det hela till att gå ihop.
 
 
I tisdags fyllde min kära farmor år. Min älskade man körde efter sitt arbete hem till henne och överraskade farmor med en bukett blommor från oss. Han hade inte tänkt stanna men hon lät inte Ola försvinna så snabbt. Han fick snällt stanna och äta både prinsesstårta och säkert 7 olika sorters kakor. Han ville inte ha någon kvällsmat när han kom hem sen haha. Farmor skickade med hembakat bröd och två påsar med hennes himmelskt goda köttbullar. Köttbullarna är redan slut. Dom åt vi snabbt upp både till frukost och middag i 2 dagar i rad sen. Isac frågade mig hur gammelfarmor kan göra så goda köttbullar? Hon måste vara magisk! ♥
 
Julia hon kämpar på med sin potträning. De senaste 2 dygnen har blöjan varit snus torr och hon har bara kissat på pottan. Hon vet att det väntar en belöning snart. Vi har ett paket som hon ska få när vi tycker att det går tillräckligt bra. Tror stenhårt på belöning. Skulle hon sen inte vara mogen för pottan och inte lyckas så är det ju inget hon kan hjälpa. Då får hon sitt paket iaf och så försöker vi igen en annan gång. Det ser ljust ut och hon tycker det är roligt. Man ser hur stolt hon är varje gång det har kommit något i pottan. Hela familjen hejar och jublar. Isac ger henne ibland ett klistermärke som medalj till sin lillasyster ♥
 
Igår när barnen kom hem från skola och dagis låg där lite nya kläder och väntade på Julia.
2 klänningar, 1 nattlinne och en mössa som jag hade hittat på hm`s rea. Alla plagg har något tryck med temat frost. Oj va Julia blev glad. Hon satt med mössan på sig hela kvällen fast vi eldade på ganska bra med brasan haha. Hela familjen är ganska trötta på frost nu men inte lilla Julia. Det är ju tur att det är en bra film med bra musik eftersom man tvingas höra och se den hela tiden. Jag kommer heller aldrig komma över att prinsessan heter Elsa. När jag hör namnet Elsa ser jag hälften av alla tanterna som jag har tagit hand om genom åren framför mig. Hur glad jag än är för mina söta små tanter så blir så fel på något vis. Så är det med alla dessa gamla namn som har kommit tillbaka och blivit moderna igen. De är inget fel på namnen. Det är bara svårt att se alla dessa söta små barn som har samma namn som de gamla och sjuka jag tar hand om.
Julia tänker inte alls som jag, hon älskar Elsa och det ska hon få lov att göra :) Vi sponsrar henne med både Elsa kläder, dockor och andra leksaker. Det finns ju inget härligare än att se sina barn bli så glada över att få se sin favoritfigur. De vill ha den figuren på precis allting. Jag tycker inte om kläder med figurtryck på men det gör barnen så de ska självklart få ha det om de vill det.
 
Mina andra minstingar fick också en överraskning igår. Hundarna fick en ny korg och Sam ett hundtäcke.
Detta hundtäcke som var väldigt svår att få tag i med Sams små mått får skickas tillbaka. Trots att måtten på längden stämde så var den alldeles för stor. Lilla loppan! Han får nog följa med till djuraffären och gå mannekäng en dag istället. Det blir nog inte det lättaste att hitta något som passar honom. Vi har ju lyckats hitta ett sele som ska passa så det borde ju inte vara omöjligt tycker man. Hundkorgen är tänkt till sovrummet. Hundarna vill gärna ligga uppe i sängen hos oss. Det är mysigt men när barnen också kommer in blir det väldigt TRÅNGT!
 
Isac har hela veckan på all sin lediga tid suttit och byggt sitt ena lego han fick i julklapp. Efter att på helt egen hand byggt upp ett lego mindcraft slott så byggde han hela lego polisstationen helt själv. Det är från 6-12 år och han har utan någon större hjälp själv fått ihop hela detta stora bygget på egen hand med hjälp av ritningarna. Vi är så stolta över honom och igår blev polisstationen färdig. Isac själv var så glad och han var mäkta stolt över sitt bygge. Sen hände det som bara inte fick lov att hända. Han ville bära hela bygget från köksbordet in på sitt rum. Jag bad honom att vänta tills jag hade lagt ifrån mig tvätten jag bar på men han kunde inte vänta. Bygget delade sig på mitten när Isac lyfte den och gick i flera småbitar. Isac och jag bara tittade på varandra. Isac blev ledsen och började gråta. Gud vad vi tyckte synd om honom. Så mycket tid han har lagt ner på detta och så stolt han var. Han skulle äntligen börja leka med det och så var olyckan framme. Isac tröstade sig själv sen med att det är ju kul att bygga så det gör ingenting att han får bygga det en gång till. Så fort vi får tid ska vi sätta oss ner med honom och hjälpa honom bygga upp den igen. ♥
 
 
Då var det äntligen fredag!! Jag har jobbat färdigt mina tre nätter och är ledig fram till söndagkväll. Då är det åter till jobb igen. Ikväll ska jag hem till en kollega. Det är tacokväll för oss nattisar och det ska bli trevligt!! Det är alltid skoj när vi ses på arbetet och ännu skojigare när vi träffas utanför arbetet :) Vi ska även kvällen till ära försöka planera in årets övernattning och tur till Ullared!!
 
Lördag är det fibermöte i byn. Ola ska sen tillsammans med sin pappa få fart på bygget här hemma. Jag ska bege mig till lund och hälsa på min lilla gudson och hans familj ♥
 
Utöver detta ska jag sova ut. Mysa med barnen, äta onyttigheter och se på film med mannen. I det stora hela njuta av att det är helg och jag är ledig!
 
Trevlig helg önskar jag er alla och glöm inte att denna fredag är det tulpanens dag. Älskling, jag hoppas du läser detta. Du vet hur mycket jag älskar tulpaner!! ;)
 
Filmen familjen såg på bio i söndags.
 
Lilla Sam hos Veterinären i måndags. Han känner nog på sig att den dumma sprutan är på väg ♥
 
Jag kan inte smälta att jag inte tog en endaste bild på Marlene och hennes barn när dom var på besök hos oss.
Här bjuds ni på en gammal bild av mig och Marlene. Förr lyckades vi alltid klä oss likadant, precis som om vi hade ringt till varandra på morgonen för att höra vad den andra skulle ha på sig haha. Bilden är från 2010. På den tiden hade jag henne fortfarande boendes i Lund, nära och bra ;)
 
Blommor till min farmor ♥
 
YES!
 
 
Glöm inte tulpanens dag idag, 15/1


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0