It`s beginning to look alot like christmas!!

 
Nu är det inte långt kvar till jul! Vi är mer än halvvägs, närmare bestämt exakt 10 dagar kvar wooohooo!!
 
I skrivande stund kämpar jag fortfarande med min förkylning som jag åkte på för ca 1 vecka sedan. Halsonten vägrar ge med sig. Men om jag är glad att jag är på benen igen och feberfri.
Jag blir helt golvad av feber alltså :( Fick sjuka mig två nätter från jobb vilket alltid är ångest precis som det inte räcker att man är sjuk. Det är så tråkiga pengar man går back när man är sjuk tack vare den där dumma karensdagen också!
 
Om vi lämnar det tråkiga som tex sjukdomar så har December bjudit på en hel del trevliga stunder. Min favorittid på året är här och jag njuter varje sekund av juldekorationer, glögg, tända ljus, pepparkakor, alla dofter av hyacinter, julgranar mm. Varje kväll öppnar barnen sina små paket som jag lägger i deras julstrumpor. Det är höjdpunkten på varje dag för alla i familjen. Först ser vi julkalendern Selmas saga som är tok bra!! Äntligen en julkalender som är både spännande och som plockar fram julkänslan!!
Efter avsnittet öppnas det paket och chokladkalendrar. Jag och mannen har vår bingo skrapkalender :)
 
En helg var vi i Göteborg och hälsade på hos familjen Gustavsson. Vi åkte upp en fredag direkt efter att Isac hade slutat skolan. Det är en ganska bra bit att köra. Vi kom fram vid 18.00 tiden och då blev det kramkalas och sen samlades alla barn och vuxna och åt tacos. På lördagen åkte vi till Liseberg!! Helt fantastiskt vackert där är med alla deras juldekorationer. Det var bara på tok för mycket folk där inne. Vi såg deras kaninshow som var helt magisk och barnen satt som små fågelholkar när de såg kaninerna sjunga, dansa och göra trolleritricks.
Det blev en hel del karusellåk och avslutningsvis blev det ett stop att handla polkagrisar med oss hem. En lyckad dag!! På kvällen fick barnen se film och vi vuxna samlades kring den öppna spisen och drack ett glas vin.
Söndagen vaknade vi upp och åt frukost. Därefter gick vi ut i det vackra vintervädret på en längre promenad och njöt av de vackra omgivningarna. Min gamla vän har verkligen fått det bra i sitt nya hus och område!
Vid lunchtid den söndagen packade vi in oss i bilen och körde hem. Nöjda med en helg full av nöjen, julmys, och umgänge med nära och kära.
 
I lördags hade min feber släppt men jag mådde fortfarande inte bra. Mannen och dottern gav sig ut på lite julhandel och åkte och träffade morbror Micke och Tessan. Jag stannade hemma på soffan och såg den ena julfilmen efter den andra. På söndagen var jag åter på benen igen. Vi bakade pepparkakor för andra gången i år. Jag gjorde två stora hjärtan till barnen att hänga upp i fönsterna på sina rum med deras namn på. Gjorde en till köket med mitt och mannens namn på också. Vi griljerade julskinkan och skrev julkorten. Vi körde en sväng och hämtade ut ett paket på posten och köpte frimärken. På vägen hem postade vi julkorten.
När Isac kom hem på kvällen hade vi vårt egna lilla julbord där hemma. Prinskorvar, köttbullar, julskinka, revben, ostar mm. Vi åt så det stod härliga till! Ingen kan kränga revben som jag och Isac. Man får akta fingrarna när vi sätter igång. Isac började med att tala om för mig att det var viktigt att vi delade lika på revbenen haha :) Vi äter ett sånt paket själva han och jag, galet! Tredje advent avslutades med bingolotto, glögg och pepparkakor.
En riktigt mysig advent!
 
Nu är två nätter avklarade och på fredag går jag på och jobbar igen. Jag har tre nätter kvar att jobba sen går jag på min julledighet!! Då väntas flera dagar av julfirande med familj till höger och vänster. Jag längtar så efter att se mina älsklingar öppna alla sina julklappar. Jag tycker att i år har jag överträffat mig själv. Jag har lyckats få in helt fantastiska julklappar till mina barn och mannen. Det är definitivt min bästa julklapp, att se deras miner när de öppnar sina paket och gläds ut av det dom får <3
 
Annars är nog den bästa julklappen att Isac är hemma både jul och nyår detta året. Inget finare än det går att önska sig än att ha sin familj samlad kring jul. Framförallt för Julias skull också att hon inte är ensamt barn bland alla vuxna på julen. Det finns ingen som hon hellre är med än sin storebror alla dagar på året <3
 
Det blir första gången vi firar nyårsafton hemma i huset. Vi har bjudit hem vänner på nyårsmiddag och det ska bli riktigt trevligt. Barnen hade som önskemål att vara hemma denna nyår och det passar nog även bäst för alla djuren.  
 
Här kommer December månad så här långt i bilder....
 
Jultvålar i hemmet är ett måste!
 
Första advent!
 
Efter en jobbnatt vaknade jag upp och blev överraskad av ett stort paket. Det innehöll Disneys julkalender som jag hade önskat mig. Jag har en saga från Disneys klassiker att läsa för barnen varje dag. Den är så fin!!
Jag har världens bästa man och barn!! <3
 
Soffläge och pyjamasläge!!
 
Jag klädd i min julpyjamas hihi!
Är det jul så är det! Barnen har också varsin julpyjamas, bara mannen som vägrar vara som resten av familjen :)
 
Barnens julstrumpor som de får sina kalenderpaket i varje dag.
Så söta med sina namn på och allt.
 
 
Isac har hade två kompisar med sig hem från skolan och barnen äter mellanmål.
Pepparkakor och glass!!!
 
Juliga Sam!!
 
Sam önskar God Jul <3
 
Finaste Yoda nybadad och fönad inför sin Weekend i Göteborg :)
 
Datanördar!!!
 
Julia "ringer" till pappa och frågar hur han har det på jobbet? <3
 
December månad är alltid lite otursdrabbad i vår familj. Varje år är det något dyrt som går sönder. Allt från kyl till bil mm. I år var det tvättmaskinen som bestämde sig för att svika oss. Vi gav oss ut med släpet till Nova på Black Friday tillsammans med resten av svenska folket. Men vi fick tag i en fin tvättmaskin för ett bra pris så det var värt det. Årets julklapp, en ny tvättmaskin!
 
Jul på Liseberg!!
 
Julia, Emilia och Isac åker tekopparna.
 
Jag åkte med vilket jag ångrade sen, avskyr karuseller och särskilt dom som snurrar!
Jag avskyr dom jag älskade mest som barn, ålderstecken? Men vad gör man inte för alla söta små barn?
 
Isac i kön till berg och dalbanan.
 
Bänkade till att se kaninshowen!
 
Kaninshowen!! Den var det bästa med hela vistelsen på Liseberg om man frågar mig ;)
 
Så fint där inne med all konstgjord snö på granarna mm.
Går inte att beskriva hur fint allt var när det sen var mörkt ute.
 
Och inte gör det sig rättvist på bild heller men fint var det!!
 
Isac med familjen Gustavssons senaste tillskott. Lilla Lovisa <3
 
Även jag passade på att mysa med bebisen under vår helg i Göteborg!
 
Ute på promenad med familjen Gustavsson för att se omgivningarna där de bor.
 
Isac spanar in utsikten!
 
Mina hjärtan <3
 
Barnen besökte stranden. Även om det var svinkallt så var vattnet väldigt lockande och vi fick kalla in dom flera gånger att inte gå så nära vattnet. Barn är tokiga!
 
Yoda på en väldigt vacker plats.
 
Min älskade dotter hade sitt luciatåg på dagis redan förra veckan. Jag missade det eftersom jag låg hemma sjuk i feber. Jag grät den morgonen då jag vinkade av mannen och barnen. Första av alla mina barns luciatåg som jag har missat och känns så sorgligt. Som tur var har hade jag mannen som iaf kunde filma och skicka det till mig. Inte alls samma sak men bättre än inget. Julia är så duktig på att sjunga julsångerna <3
 
Ny julkudde för i år!
 
Här om kvällen när jag skulle till jobb var det riktigt kallt. Det var en riktig vinternatt!! Här är frost på en glasruta, ser ut som ett konstverk. Dagen efter var det återigen plusgrader med regn.
Tänk om vi hade fått en vit jul, det vore väl en dröm!
 
Mitt älskade julljus från Voluspa!
 
Njuter av ett glas rött vin framför brasan där hemma. Det är livet det!
 
Isac har verkligen kommit igång med läxorna nu och det är en hel del. Något att göra varje kväll.
Skrivläxa, läsläxa och matteläxa phuuu man återupplivar skoltiden igen på nytt och skolan var aldrig riktigt en höjdare för min del haha. Men det är roligt att följa Isac och se hur han lär sig mer och mer hela tiden. Kan inte begripa att jag har en son som smått kan läsa och skriva. Så stolta vi  är över honom!
Julia sitter ofta också med så kanske vi har en skriv och läskunnig 3 åring snart också ;)
 
Pepparkakor!!
 
 Julgranen!!
 
 Barnen får så mycket fint i julklapp i år, det måste varit väldigt snälla ;) Julia ska tex få detta pippidockhuset i julklapp av farfar som vi träffar i Trelleborg på Lillejulafton. Vi byggde ihop det och slog in det så. Då kan hon ha glädje av det samma stund som hon öppnar paketet. Hon får även de tillhörande figurerna Pippi, Tommy, Annika, Lilla Gubben och Herr Nilsson. 
 
Våra små granar på framsidan!
Det bästa med julen är helt klart alla lampor som lyser upp vintermörkret.
 
Mannen har hängt upp en ljusslinga på garaget.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0