Scharlakansfeber

Inte nu i tisdags utan förra tisdagen igen hämtade mamma mig tidigt på dagis. Hon hade lovat mig att jag skulle få åka tåg. Allt i min värld är tåg just nu. TÅG TÅG TÅG!!! Och åka tåg fick jag =D Jag och mamma tog tåget in till Lund. Sen gick vi i leksaksaffären och tittade. Tog bussen till Norra Fäladen och åt kvällsmat på McDonalds där. Pappa Ola jobbar på Gambro som inte ligger så långt därifrån så han kom och hämtade oss när han hade slutat jobb. Härlig solig dag tillsammans med mamma ♥

På onsdagen ringde dagis till mamma när hon var på jobbet. Jag hade fått hög feber och de ville att mamma skulle komma och hämta mig. Förvånad var hon eftersom det hade inte varit något fel på mig på morgonen. Men hon kom med en gång.

Mycket riktigt så hade jag hög feber och den bara steg och blev ännu högre. Kräktes en gång när jag kom hem. Alvedonen hjälpte inte och klockan 23.00 mot torsdagsnatten hade jag 41 graders feber. Så hög feber har jag aldrig haft och mamma blev rädd. Om inte alvedonen hjälper känns det ganska tröstlöst. Jag var kokhet och ledsen. Mamma ringde till sjukvårdsrådgivningen. De sa att hon skulle ta av mig alla kläder, öppna fönster och i värsta fall spola av mig i kallt vatten. Detta visste ju mamma redan men kände sig i alla fall hjälplös. 
De ville även att mamma skulle på något sätt få tag på ipren till mig. Men det är inte så lätt mitt i natten.

Pappa Ola körde iväg och försökte leta upp ipren men lyckades inte. Han fick komma hem igen utan.
Men vi överlevde natten trots ingen sömn eller ro.

På torsdagmorgon när pappa Ola hade åkt till jobbet började jag få utslag över hela kroppen. Även ögonlocken svullnade upp. Vi fick en tid till vårdcentralen. Pappa Ola kom hem från jobbet för att följa med dit med tanke på min höga feber. På vårdcentralen fick vi sitta i nästan 3 timmar. Sjuksköterskor och läkare tittade på mig men ingen kunde känna igen mina små prickar. Ilsket rött var det också på sina ställen. Några trodde att det var någon typ av allergi. Några trodde att det var ett virus. Men så gjordes det ett halsprov på mig som visade att jag hade streptokocker.

Streptokockerna vid scharlakansfeber bildar ett gift, toxin, som ger de typiska symtomen. Man kan bli smittad av streptokocker igen, men då får man i regel bara halsfluss eller svinkoppor. Svinkoppor som jag redan har haft två gånger under mina 2,5 år på jorden =( Streptokocker är inget vi gillar på denne adressen!!

Detta är tydligen en ovanlig barnsjukdom numera. Det var därför vårdpersonalen inte kände igen symptomen direkt.

Jag fick utskrivet penicillin. Vi hämtade ut det och köpte även ipren. En dos av penicillinen och en ipren så sov jag gott hela natten. Vaknade utan feber och utslagen var helt borta. Fantastiskt!!

På söndagen åkte vi till Trelleborg och firade Albins födelsedag. Vi körde inom leksaksaffären på vägen dit.
Där fick jag ett leksakståg av mamma och pappa Ola för att jag var så duktig när jag var sjuk.

Måndagen var jag tillbaka på dagis. Då fick vi veta att fyra andra också hade scharlakansfeber =(

Jag började bli väldigt förkyld. Nästäppan ställde till det så mycket natten mellan tisdag och onsdag i förra veckan så när pappa Ola skulle lämna mig på dagis på onsdagen gick det inte alls. Jag var så trött och ledsen och vägrade ta på mig mina kläder här hemma så han bestämde sig för att det var bäst att stanna hemma.

Mamma fick jobba hela dagen. Efter jobbet gick hon en timme på stan och köpte nya gardiner till vardagsrummet. Lyx för henne med lite egen tid =D När hon kom hem överraskade jag och pappa Ola henne med en fin middag och tända ljus. Vi hade kockat fläskfilè med diverse goda tillbehör. Mangomousse till efterrätt som jag hade varit med och vispat. Mamma blev jätteglad!! ♥

Denna helgen har vi gosat här hemma. Igår blev det storstädning i huset. Mamma var en sväng hos frissan.
På kvällen kom Jim hit. Jag blev så glad så jag började dansa när han kom =D Vi tittade på film och jag visade Jim min tågbana.

Både mamma och pappa Ola har försökt få ut mig i snön hela helgen men jag har verkligen inte velat gå ut. Jag har sprungit med pyjamasen på hela dagarna och bara lekt och tittat på disneyfilmer. Behövde kanske bara vara. Säkert trött på penicillinen, tog sista dosen medicin igår. Mamma har också varit trött. Pappa gick upp med mig imorse så mamma fick sova ut. Sen har hon sovit middag i två omgångar under dagen idag. Somnade när hon skulle natta mig också. Trött, trött trött!!

Men imorgon är det nya tag och vi önskar att all snö är borta imorgonbitti =D


Glad som en speleman när jag väntar på tåget =D


Ohhhh tåg!!!!


Mamma titta ett tåg till!!!!! =D


Svullna ögonlock och kliar på mina prickar...hemska hemska scharlakansfeber!!


Jag leker med min tågbana, Yatzy vaktar spåret.
Pappa och Yoda ligger på min säng. Mamma sitter på mattan med en kopp te...härliga söndag!!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0