För mycket skärmtid!!
Detta inlägget innehåller endast rekommendationer angående barn och deras tid som de spenderar framför dumburken. Helt klart värt att läsa igenom och det är absolut något vi tänker följa så gott vi kan här hemma.
(All fet/kursiv text nedan är hämtat från sidor och forum på nätet...)
-Det är inte bra med för mycket skärmtid för små barn. Deras hjärnor utvecklas inte som de ska om de inte får tillräckligt med motorik samt får tänka själva (komma med idéer, dra slutsatser mm). Jag tror rekommenderade gränsen för en 4 åring upp till tidig skolålder ligger på max en timma skärmtid per dag. Läs gärna Hugo Lagerkranz forskning om hjärnas och dess kommunikationsceller.
Det handlar alltså inte om innehållet utan om att hjärnan blir serverad synintryck.
Jag säger absolut inte detta för att ge någon dåligt samvete, men det kan vara bra att veta för att kunna motivera sig själv ibland. Låt de få titta på TV och spela data men begränsa det.
Jag säger absolut inte detta för att ge någon dåligt samvete, men det kan vara bra att veta för att kunna motivera sig själv ibland. Låt de få titta på TV och spela data men begränsa det.
*********************************************************************************************************************************
Mycket tid framför skärm splittrar barns liv och ger ohälsa konstaterar forskarna. Idag spenderar många barn det mesta av sin vakna tid framför skärm. Men detta fragmenterar deras tillvaro, och kan leda till koncentrationsproblem, försämrad språkutveckling och läsförmåga samt övervikt. Det skriver Hugo Lagercrantz, senior professor vid KI och Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm i en artikel i Läkartidningen nr 1, 2013. Han skriver vidare:
”Om vi outsourcar en stor del av vårt minne till en hårddisk blir vårt minne sämre. Om den sociala kommunikationen sker huvudsakligen via Facebook och dylikt, blir vi sämre på att kommunicera direkt med varandra. Vår empatiska förmåga avtrubbas då vi inte förstår de emotionella signalerna.”
I datametropolen Seattle kunde forskarna se en direkt dos–responseffekt, och att 3-åringar som tittat mer än 3 timmar per dag på tv blev mer ouppmärksamma och okoncentrerade när de sedan började skolan än de som tittat mindre på tv. Övriga fakta:
Språkutvecklingen försenas av för mycket tv-tittande.
Mycket tid framför skärm splittrar barns liv och ger ohälsa konstaterar forskarna. Idag spenderar många barn det mesta av sin vakna tid framför skärm. Men detta fragmenterar deras tillvaro, och kan leda till koncentrationsproblem, försämrad språkutveckling och läsförmåga samt övervikt. Det skriver Hugo Lagercrantz, senior professor vid KI och Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm i en artikel i Läkartidningen nr 1, 2013. Han skriver vidare:
”Om vi outsourcar en stor del av vårt minne till en hårddisk blir vårt minne sämre. Om den sociala kommunikationen sker huvudsakligen via Facebook och dylikt, blir vi sämre på att kommunicera direkt med varandra. Vår empatiska förmåga avtrubbas då vi inte förstår de emotionella signalerna.”
I datametropolen Seattle kunde forskarna se en direkt dos–responseffekt, och att 3-åringar som tittat mer än 3 timmar per dag på tv blev mer ouppmärksamma och okoncentrerade när de sedan började skolan än de som tittat mindre på tv. Övriga fakta:
Språkutvecklingen försenas av för mycket tv-tittande.
- Kroppsvikten ökar genomsnittligt med 1 kg per timmes dagligt tv-tittande hos barn.
- Ungdomar, särskilt pojkar, som tittat på tv mer än 3 timmar per dag uppvisade oftare kriminellt beteende.
- Ökat tv-tittandet minskar tiden för spontana lekar.
barn under 2 år inte ska titta på skärm över huvud taget.
- För barn mellan 2 och 3 år bör skärmtittande minimeras.
- Äldre barn i förskoleåldern (3–7 år) kan titta på tv/dvd 1–2 timmar per dag. Man bör välja program som är berättande, och förälder eller annan vuxen person bör vara med.
- Barn bör absolut inte ha egen tv i sina rum.
Kommentarer
Trackback