Julgranen

Förra helgen jobbade jag fredag till lördag sen sov jag bort halva lördagen. Eftermiddagen spenderade vi i matäffären. Allt var slut här hemma så det blev en ganska överfull kundvagn. 
 
På söndagen gav vi oss iväg för att leta efter en lämplig gran till familjen. Vi tog beslutet att skaffa en plastgran då bara tanken på en riktig kändes som jobbig. Jag har alltid haft emot platsgranar. De är oftast fula och ger ju inte ifrån sig den rätta julkänslan med den underbara doften som riktiga granar ger. 
Men detta året har vi nu en plastgran. En lite mer påskostad med verkligehetstrogna barr. Den är faktiskt helt ok även om jag saknar doften. Foten stör jag mig också på för den gör verkligen att man ser att den inte är äkta. Vi får snart plocka fram alla julklapparna från sina gömmen och lägga dom under granen. Då slipper man se foten :)
Ska vi ta fram den igen nästa år så sätter vi den i den riktiga julgransfoten!
 
Den söndagen tog vi även en sväng om nova och trängdes med resten av svenska folket. Jag var bara tvungen att ha fatt i en ny pyjamas till mig själv. Min rabattkupong var på väg att gå ut också vilket gjorde att jag fick bita ihop inne i butiken hihi. Hittade en helt underbar pyjmas så det blev värt det till sist. 
 
På vägen hem körde vi förbi pappas lägenhet. Han håller på att flytta och frågade om jag ville ha några av hans tavlor som han vet att jag älskar. Vilken lycka att få dom. De tillsammans med en ny matta från ullared lyfte hela hallen här hemma. Tack ♥
 
På söndagskvällen kom Isac hem och då satte vi igång med att klä granen och lyssna på julmusik. Barnen tyckte att det var skoj. Isac klagade lite på att han inte hade fått vara med och välja julgranen. Han kunde inte se att den var av plast hihi. Julia satte alla sina julgranskulor på en och samma gren ♥ Mamma och storebror fick hjälpa henne lite. Barnen var självklart tomteklädda traditionen till ära. 
 
I måndags var jag på julbord med kollegorna. Vi tog tåget in till Malmö tidigt och gick på o'learys för fördrinkar innan julbordet på big bowl. Julbordet var kanon! God mat och jag kommer inte glömma varken laxen eller revbenen på länge. Åt för mycket absolut, det hör till! Proppmätta stod vi alla sen nere på bowlingbanorna. Vi spelade i ca en timme. Sen samåkte jag med kollegorna som bor i Eslövs trakterna hem. En mycket lyckad och trevlig kväll!
 
Ännu en vecka har snart passerat och barnen har varit på dagis i vanlig ordning. I onsdags hade de luciatåg och jag fick gå tidigare på morgonen från jobbet för att hinna dit. Mannen var med och lämnade barnen och stannade så han fick se dom sjunga de första sångerna. Sen fick han kila vidare då han skulle på kurs i malmö. Barnen sjöng fint och såg så söta ut. Tyckte lite synd om dom för att de regnade och blåste ute och de var kallt att stå där. Det gick inte att ha det där inne för då hade vi blivit för många i lokalen. Har inga bilder på luciatåget för att man fick inte fota ens för eget bruk. Lite tråkigt men bara att acceptera.  
När luciatåget var över kramade jag om barnen och gick sen hem och kröp ner under täcket. Vaknade vid lunchtid, hällde i mig en kopp kaffe och gick och hämtade barnen. 
 
Igår var jag och barnen lediga. De lekte hela dagen och det märktes att Julia behövde vila ut. Hon har sovit dåligt flera nätter under en längre tid. Inget vi har gjort har hjälpt. Hon har inte varit sjuk, inga tänder på gång. Det vi kan komma på är väl alla nya intryck sen hon började på dagis. Igår fick hon sova middag tills hon själv vaknade. Sen låg hon på soffan hela eftermiddagen. Somnade i vanlig tid på kvällen och sov gott i sin egen säng fram till 8.00 idag. Hon blev som ny igen!! Hur go och glad som helst här hemma hela förmiddagen. Underbart att se!! Hon älskar dagis. Blir lite ledsen precis när man ska lämna över henne till en fröken men det går snabbt över och hon vinkar alltid av oss när vi går. Hon är inte där mycket. Det är precis lagom för en så liten. Isac däremot tycker att han är för lite på dagis. Han vill vara där hela dagar och träffa kompisarna säger han. Så dåligt samvete jag hade över honom när han var liten som Julia och jag slet långa dagar på arbetet och han alltid satt på dagis. Sen nu när vi har lyxen att ha det annorlunda så är han så stor så han vill vara med kompisarna istället för mamma, suck. Jag förstår honom dock. Kompisar är viktigt och han behöver förbereda sig för skolan nästa och år samt knyta banden till sina kommande skolkamrater. Han har varit mycket ledig nu när jag har varit mammaledig och nu när jag jobbar som jag gör. 
 
Isac har bry med sin lillasyster på dagis. Hon charmar hans kompisar så de bara gullar med henne istället för att leka med Isac. Sen springer hon gärna efter honom när hon får chansen. Isac hade vid ett tillfälle gått fram till fröknarna och sagt åt dom att nu fick de faktiskt ta hand om hans lillasyster för nu var han trött på henne haha ♥ Samtidigt är han mycket stolt över henne och är alltid tydlig med att meddela alla att det är HANS lillasyster. ♥
 
Efter kvällsmaten igår tog jag och Isac tåget in till Lund. På perrongen blev vi mötta av pappa U. Vi hade bestämt träff för att hjälpa honom välja ut en julklapp till Julia. Vi hittade det vi letade efter och det ska bli så roligt att se barnen med sina julkappar sen. Bästa julklappen för oss är att se ungarna öppna sina!
Isac gick inte tomhänt därifrån. Han tjatade till sig en krokodil och en påse spindlar av morfar U. Varför ska pågar gilla sånt skräp? Jag vet inte hur många gånger jag har hoppat till här hemma idag för att Isac lägger ut dom där spindlarna överallt!! Isac sa åt mig att jag skulle passa dom när han var på dagis för annars skulle spindlarna känna sig ensamma och ledsna. Så nu har jag sovit middag med fem stirrande spindlar sidan om mig haha. 
 
Helgen ska jag spendera på jobb! Verkligen hela helgen. Söndag till måndag ska jag hoppa in för en arbetskollega. Tre nätter, ledig en och sen går jag på och jobbar tre nätter igen. Ganska mycket men det funkar! Det är inte ofta det blir så. 
 
Nu ska jag gå och handdiska lite disk. Diskmaskinen ställde till det för oss här hemma igår. Den läckte vatten men det ser ut som att det har torkat upp utan att göra någon större skada. Maskinen vägrar tömma sig själv på vatten. Den är ganska gammal och har vi otur så ser det ut som att just en diskmaskin blir julklappen till mig och mannen i år. Roligare julklappar har man fått men vi har redan köpt en ny tv till oss själva i julklapp att ha i sovrummet. OIa sålde den gamla vi hade till en kollega. Den var så stor och klumpig. I övrigt blir det inget julkappsutbyte oss emellan. Vi sparar båda till större drömmar än massa smått under granen. 
Dumma diskmaskin, tur att vi båda jobbar nu :) 
 
Lägger in lite bilder men nästan så jag skäms över dom. Mitt nyårlöfte blir att jag ska ta mig tid att koppla in kameran till datorn istället för att använda alla hemska mobilbilder här på bloggen. 
 
Katten får vi se mycket av nu när vintern är här. Hon är hemma och myser varje kväll.
På sommaren har hon inte tid med oss. Vi är hennes vinter bostad och resturang.
Skogen är hennes sommarbostad :)
 
Kärlek!!! ♥
 
Julia hänger upp julgranskulor.
 
Isac var smart och sprang och hämtade stolen. 
 
 
 
Sötnos!! 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0